Používateľské nástroje

Vyhľadávanie



TIP šéfredaktora: Ako vytvoriť pozitívnu klímu v triede po návrate z prázdnin

Dátum uverejnenia: 7.1.2022

TIP šéfredaktora: Ako vytvoriť pozitívnu klímu v triede po návrate z prázdnin

Ani nevieme ako a je tu nový rok! Aby sme vám uľahčili návrat do školskej rutiny, pripravili sme pre vás niekoľko dobrých tipov ako vytvoriť v triede príjemnú atmosféru. Poradí vám náš šéfredaktor, Walter Hirschner.

Obdobie vianočných a novoročných sviatkov je za nami a iste ste sa všetci snažili stráviť tieto čarovné dni čo najpríjemnejšie. To, ako deti aj z vašej triedy oslavili najkrajší čas roku, ovplyvnilo množsvo faktorov - rodina, sociálne zázemie, vierovyznanie a vo veľkej miere aj súčasná spoločenská situácia. 

Foto: Shutterstock


Na rozdiel od letných dovoleniek čas strávený s rodinou v zime je hutnejší. Všetci majú voľno a sú spolu. „Mnoho detí z vašej triedy istotne zažilo krásne Vianoce plné lásky a pokoja, niektoré aj hojnosti. Je však možné, že máte aj žiakov, ktorí síce lásky dostali plným priehrštím, no hojnosti mali pomenej. No, a žiaľ, možno sú medzi nimi aj takí, ktorí nedostali z týchto vianočných zázrakov takmer nič. A práve preto je potrebné v prvých dňoch po návrate do škôl viesť rozhovory s deťmi veľmi citlivo ," hovorí šéfredaktor a zároveň prichádza s dobrými tipmi ako na to.


1. Rozprávajte sa o empatii


„V prvom rade odporúčam naladiť deti po príchode medzi ostatných spolužiakov na vlnu obdarúvania. Vhodný je na to rozhovor o schopnosti empatie. Môžete využiť aj jednoduché cvičenie, v rámci ktorého budú žiaci nahlas uvažovať:

  • Svojmu susedovi po pravej ruke by som daroval...
  • Svojmu susedovi po ľavej ruke by som daroval...

Po takto nastavenej aktivite žiak čiastočne preladí svoje myslenie na vlnu darovania a nielen prijímania.“

2. Hľadajte s deťmi hlbší význam darčekov

„Je úplne prirodzené, že každý žiak chce povedať kamarátom o tom svojom najúžasnejšom darčeku, ktorý si našiel pod stromčekom. V tomto prípade je však opäť vhodné zamerať sa nie na hodnotu daru, ale na jeho prínos. Nasmerovať žiakov vám pomôžu otázky typu:

  • Čo najzábavnejšie, najpríjemnejšie si zažil s darom, ktorý ťa potešil pod stromčekom?
  • S kým by si sa o dar podelil?“

Foto: Pixabay


„Triedu opäť naladíte všeobecnejšie a žiaci nebudú koncentrovaní len na vonkajší efekt daru, ale zamyslia sa aj nad jeho významom pre obdarovaného.“ 

 

3. Spríjemnite si deň hudbou

„Mnohí z vás absolvujú so žiakmi rozhovory hneď v prvý deň po návrate do školy. Na zlepšenie atmosféry je vhodné pustiť si k tomu peknú a príjemnú hudbu. Niektorí preferujú ezoterické melódie, iní inštrumentálne verzie známych skladieb. Na lepšie sústredenie je vhodné použiť klasickú hudbu. Ľahké a zvučné skladby ságy Straussovcov sú veľmi uvoľňujúce. No aj klavírne kúsky Frederika Chopina alebo Erika Satie môžu byť pre vás inšpiráciou.“  

 

4. Motivujte a pripomínajte

„Aby sa deti rady vracali v prvé dni po prázdninách ku školským povinnostiam, treba ich motivovať a pripomínať im. Osvedčený spôsob ako na to je ranná a záverečná komunita. Ráno deti naladíme rozhovorom, napríklad na témy, ktoré sú spomínané vyššie, a následne prejdeme na plánované aktivity. Je dlhodobo overené, že čas „stratený“ takýmto ranným rozhovorom, ideálne v kruhu, sa nám vráti v lepšom sústredení žiakov počas dňa.“

 

Foto: Shutterstock

 

„Záverečná komunita zas umocňuje zážitky dňa. Žiak si môže pospomínať, čo zaujímavé zažil, čo nové sa naučil, čo ho prekvapilo. Dosiahneme akési zhrnutie dňa, jeho zarámovanie, a najmä, môžeme deťom prezradiť niečo z toho, čo ich čaká nasledujúci deň. Tento moment má silný motivačný náboj. Mnohým žiakom pomôže v prípravách na ďalšie vyučovanie a možno aj pri rannom vstávaní.“  

5. Používajte zázračné okuliare

„V neposlednom rade je dôležité aj vaše osobné pozitívne nastavenie. Nielen na daný moment, ale všeobecne. Preto je vhodné venovať sa aj vlastným koníčkom, záľubám, rodine a blízkym. Užívať si čas, ktorý s nimi trávite naplno. Použiť čarovné okuliare. Zlo zmenšovať a dobro zväčšovať. A takéto okuliare treba požičať aj žiakom v škole. „Zázračné“ okuliare použiť vždy, keď vznikne spor medzi deťmi. No a následne sa pozrieť cez okuliare, či je  tento problém stále taký vážny. Táto technika pomáha deťom pochopiť vnútorný svet ostatných v zážitku precítenia.“

Mnoho z naznačených aktivít nájdete opísaných v odbornej literatúre alebo ste sa ich sami naučili na školeniach a inovačných vzdelávaniach. Ak máte aj vy nejaký osvedčený tip na to, ako vniesť do triedy pozitívnu atmosféru, dajte nám o ňom vedieť prostredníctvom nášho facebooku alebo e-mailom na offline@aitec.sk.

 

 


SORUDAN Solutions, s.r.o.

Prihlásenie



Zabudnuté heslo

Nemáte vytvorené zákaznícke konto? Zaregistrujte sa.