Používateľské nástroje

Vyhľadávanie



Prečo by nemala nová čítanka chýbať na hodine čítania v druhom ročníku? Odpovedia vám samotné autorky

Dátum uverejnenia: 15.7.2024

Prečo by nemala nová čítanka chýbať na hodine čítania v druhom ročníku? Odpovedia vám samotné autorky

Prečítajte si rozhovor so spoluautorkami novej tvorivej Čítanky pre druhákov, so Janette Fabianovou a Katarínou Zrakovou. Dozviete sa aj to, či plánujú titul rozšíriť pre ďalšie ročníky.

V máji sme vám predstavili našu novú tvorivú Čítanku pre druhákov podporujúcu čítanie zážitkom a aktívnym dobrodružstvom. Čítanka je dielom autoriek Janette Fabianovej, Kataríny Zrakovej a Zuzany Stanislavovej, ktoré spája veľká vášeň k písaniu a čítaniu. Svoje skúsenosti čerpajú z dlhoročnej pedagogickej praxe v oblasti primárneho vzdelávania. Čítanka pre druhákov nie je ich prvým spoločným titulom. Minulý rok uviedli na trh novú Čítanku pre štvrtákov, o ktorej nám v rozhovore Čítame, aby sme žili (G. Flaubert) porozprávala spoluautorka Zuzana Stanislavová.

Aj tento rok sme sa rozhodli priblížiť vám novú čítanku hlbšie. Tentokrát sme oslovili spoluautorky Janette Fabianovú a Katarínu Zrakovú, aby sme sa dozvedeli, čo ich motivovalo k tvorbe novej modernej Čítanky pre druhákov. Overené autorky vydavateľstva AITEC vám taktiež porozprávajú, prečo by čítanka nemala chýbať na hodinách čítania v druhom ročníku základných škôl.

 

Autorky Janette Fabianová (naľavo) a Katarína Zraková (napravo)

 

Prezraďte nám, čo vás ako autorky motivovalo k jej tvorbe?

Naším hlavným cieľom je, aby žiaci sami chceli siahnuť po knihe, na základe textov v Čítanke. Chceme im ukázať, aké vedia byť knihy a príbehy v nich zábavné. Že čítanie nie je nuda. Práve preto v obrázkovom príbehu vystupujú dve deti – Eliška, ktorá knihy zbožňuje, a Kamil, ktorý si cestu ku knihám ešte len hľadá. Deti sa tak vedia stotožniť s jednou z postavičiek a sledovať jej cestu.


Prezrieť si ukážkové strany Čítanky pre druhákov

 

V čom si myslíte, že nová čítanka vyniká?

Prvou výhodou je, že prináša formát pracovnej učebnice, ktorý dáva žiakom do rúk knihu, ktorá je určená len pre nich. Nie je klasickou učebnicou, ktorú musia vrátiť, ale je knihou, príbehom, dobrodružstvom, zápisníkom, výtvarnou predlohou, kamarátom, pomocníkom, herným prvkom, ale hlavne sprievodcom radostného čítania.

Druhá výhoda spočíva v tom, že učivo je spracované atraktívnou, zážitkovou a inovatívnou formou, v súlade s najnovšími odporúčaniami kurikulárnej reformy. Ponúka spracovanie učiva sprevádzané dobrodružným obrázkovým príbehom s hlavnými postavičkami, ktoré prezentujú pocity žiakov v danom veku, zdieľajú s nimi svoje problémy, radosti a starosti a zároveň ich sprevádzajú objavovaním nových poznatkov, pojmov a informácií, nových zručností a skúseností. Ponúkajú im plynulý prechod od elementárneho čítania k aktívnemu a radostnému čítaniu. Zároveň žiakom ponúkame možnosť vytvárať si svoj vlastný hodnotiaci postoj, ktorý ich naučí správne vyberať a triediť informácie. Vedie ich k samostatnému čitateľstvu, k spoznávaniu toho, čo ich zaujíma a čomu by sa chceli venovať.

Tretiu výhodu prináša cielený výber textov, ktoré nielenže ponúkajú druhovo-žánrovú a tematickú pestrosť, a tým sú pre žiakov príťažlivé, ale sú aj hlavným zdrojom a podporným prvkom na rozvoj komunikačnej interakcie, hovorenej a písanej produkcie.

Bonusom pre žiakov a učiteľov je doplnkový zošit Pisár Brada, tvorivé písanie pre druhákov. Prináša hru s písaným slovom, vetou a textom, eliminuje u žiakov obavy z písania, integruje jazyk a literatúru, opiera sa o texty, príbehy a dobrodružstvá z čítanky, odhaľuje krásu v písaní, podporuje tvorivosť a fantáziu, učí myslieť a je „dielňou a herňou“ písaného slova zároveň.

 

 

Nová čítanka je učebnica, no zároveň i pracovný zošit. Aké výhody to prináša?

  • Pracovná učebnica (PU) v rozsahu pracovného zošita – nezaťažuje chrbát žiakov prenášaním veľkého množstva učebníc a pracovných zošitov, nevytvára väčší odpad, pretože ponúka rozsah strán v rozsahu pracovných zošitov.
  • PU ako podpora projektového vyučovania – ponúka učiteľom viac priestoru na vlastné aktivity, na implementáciu rôznych triednych a celoškolských projektov, na integrovanú tematickú výučbu.
  • PU ako spojenie vedomostí s aktívnym zážitkom – ponúka priamu aktívnu prácu v jednej edukačnej publikácii spojenú s riešením, aktívnym zoznamovaním sa s novými pojmami na základe vlastnej skúsenosti žiakov.
  • PU ako vlastný zápisník – vytvára priestor na tvorbu poznámok, žiaci sa učia robiť si poznámky, podčiarkovať, zvýrazňovať, označovať..., učia sa učiť sa, podporuje metakogníciu.
  • PU ako žiacke portfólio – prináša nástroj na podporu procesov učenia sa žiaka, ostáva žiakom ako motivačný prvok na pozorovanie viditeľného progresu žiaka.

 

Spoluautorky Janette a Katka nám taktiež prezradili, že vo svojej pisateľskej dielni v súčasnosti pracujú na novej Čítanke pre tretiakov. Ich ambíciou je taktiež tvorba čítanky pre piaty ročník ZŠ.

 

Vážime si, že naše vydavateľstvo tvoria ambiciózni a tvoriví autori.

 


SORUDAN Solutions, s.r.o.

Prihlásenie



Zabudnuté heslo

Nemáte vytvorené zákaznícke konto? Zaregistrujte sa.