Používateľské nástroje

Vyhľadávanie



Poznáme víťazov 2. ročníka vlastivednej súťaže Spoznávame Slovensko

Dátum uverejnenia: 21.6.2024

Poznáme víťazov 2. ročníka vlastivednej súťaže Spoznávame Slovensko

Prečítajte si, ako to tento rok dopadlo. V článku nájdete i rozhovor s absolútnymi víťazmi.

Druhý ročník vlastivednej súťaže Spoznávame Slovensko, ktorá prebiehala od 1. novembra 2023 do 31. mája 2024, máme úspešne za sebou. Veľmi sa tešíme, že aj tento rok sa zapojilo mnoho kolektívov žiakov štvrtého ročníka základných škôl z rôznych kútov Slovenska, ktorí nám poslali nápadité projekty vychádzajúce z učiva vlastivedy. Celkovo sa tento školský rok zapojilo 27 základných škôl a prišlo nám 40 projektov v rôznych formách (videá, prezentácie, papierové projekty, knihy, makety...).

 

Víťazné projekty

Naša porota, ktorú tvorili zamestnanci vydavateľstva AITEC, rozhodla o víťazných projektoch i o absolútnom víťazovi. Žiaci víťazných projektov mohli získať plážovú hru, fľašu na pitie, zápisník s perom či vrecko so šnúrkami s logom súťaže. Absolútni víťazi získali poukážku do kníhkupectva Martinus v hodnote 200 eur. Prehľad víťazných projektov nájdete na našej webovej stránke v časti súťaže. Nachádza sa tam i galéria všetkých projektov.

Absolútnymi víťazmi sa stali štvrtáci zo Základnej školy M. R. Štefánika, ul. SNP č. 3, Ivanka pri Dunaji s excelentným projektom: Kronika obce Ivanka pri Dunaji.

 

Mali sme možnosť stretnúť sa s absolútnymi víťazmi

V stredu 19. júna 2024 sme navštívili Základnú školu M. R. Štefánika v Ivanke pri Dunaji, aby sme osobne zablahoželali absolútnym víťazom a odovzdali im výhru. Nedalo nám nespýtať sa ich pani učiteľky Zuzky Fibingerovej zopár otázok.

 

Váš projekt bol prepracovaný do detailov. Zaujímalo by nás, ako dlho vám trvalo pripraviť celý projekt?

„S myšlienkou zapojiť sa do súťaže sme sa pohrávali už na začiatku školského roka, ale potom sa nahrnuli školské povinnosti a neostalo veľa času venovať sa iným aktivitám. Na jar, v marci, sme sa predsa rozhodli, že by bolo škoda nezapojiť sa do tejto peknej súťaže a na konci mesiaca sme boli s projektom hotoví."

 

Koho nápad bol vytvoriť projekt týmto spôsobom?

„Celý projekt vznikal postupne, každý žiak priložil ruku k dielu, občas bolo treba trocha usmerniť. Video je vytvorené z viacerých nahrávok z rôznych miest v našej obci. Mohli sme ich kedykoľvek upraviť, zmeniť, doplniť a postupne na seba naviazať tak, aby z toho vznikol zmysluplný celok, ktorý by bol aj náučný aj poučný a zároveň zanechal odkaz pre ďalších. Na všetkých miestach nahrávania sme boli vždy všetci spolu, takže každý sa mohol hneď k výkonu účinkujúcich spolužiakov vyjadriť. Väčšinou sa deti medzi sebou pochválili, povzbudili, niekedy sa pousmiali, občas jemne pokritizovali."

 

Prezraďte nám niečo zo zákulisia tvorby projektu – napríklad odkiaľ ste mali kostýmy, kto vám pomáhal s tvorbou videa, kto tvoril texty a podobne.

„Kostýmy si žiaci pripravovali sami, niečo si kúpili, ušili, požičali… Texty sme pripravovali spoločne, žiaci sa ich doma naučili, zdramatizovali bez mojej pomoci, povedali sme si len termín a miesto nahrávania, zobrali sme kostýmy, rekvizity, ruksaky s vodou a išlo sa na ostrú.

Máme z nakrúcania veľa zážitkov, napr. pri súsoší sv. J. Nepomuckého, kde sa mala potápať loďka A. Grassalkovicsa II. s jeho priateľmi. Naozaj nám začalo vtedy pršať a hrmieť, rýchlo sme sekvenciu nahrali, ale aj tak sme dažďu neunikli, všetko nám premoklo – kostýmy, rekvizity, ruksaky… Našťastie nás ukryli v blízkej cukrárni, kde sme pri teplom čajíku s koláčom rýchlo zabudli na nepríjemnosti, ktoré nám prinieslo marcové počasie. Sv. J. Nepomucký nás takto zachránil."

 

Bol to váš prvý projekt?

„Na našej škole pripravujú pani učiteľky so svojimi žiakmi každoročne k rôznym príležitostiam dramatické predstavenia pre rodičov a ostatných rodinných príslušníkov. Žiaci takéto aktivity veľmi obľubujú, hlavne, keď sú spojené s hudbou, tancom a prezliekaním sa do kostýmov. Pripravili sme pre rodičov divadelné predstavenie na Vianoce, na Deň matiek, k mesiacu úcty k starším..."

 

Sú vaši žiaci zvyknutí pracovať tímovo?

„Pravidelne sa učíme v skupinách, žiaci spoločne riešia problémy, argumentujú. Niekedy sa tak ponoria do svojej úlohy, že na spätnú väzbu a ocenenie všetkých členov tímu nám ostane len málo času na konci hodiny."

 

Ako sa vašim žiakom vzájomne spolupracovalo?

„Myslím, že žiaci si prípravu a realizáciu projektu veľmi užili a určite by sa pustili aj do ďalšieho nahrávania, keby sa im naskytla príležitosť."

 

Vznikli počas tvorby projektu medzi žiakmi aj nejaké nedorozumenia?

„Nie, pretože každý sa sústredil hlavne na to, aby podal čo najlepší výkon a aby projekt triede nepokazil."

 

Čo, okrem vedomostí, vám tvorba projektu priniesla?

„Žiaci sa naučili viac navzájom sa počúvať, spoločne riešili problémy, pomáhali si, podporovali sa, každý bol zodpovedný za svoju rolu a zároveň niesol zodpovednosť aj za celý kolektív, takže sa naozaj veľmi snažili a napokon, boli motivovaní, keďže sa jednalo o súťaž a chceli vyhrať."

 

Ďakujeme pani učiteľke Zuzke i žiakom štvrtého ročníka Základnej školy M. R. Štefánika v Ivanke pri Dunaji za osobné stretnutie a ochotu zodpovedať naše otázky. Ďakujeme všetkým, ktorí sa do druhého ročníka vlastivednej súťaže Spoznávame Slovensko zapojili. Víťazom srdečne blahoželáme.


SORUDAN Solutions, s.r.o.

Prihlásenie



Zabudnuté heslo

Nemáte vytvorené zákaznícke konto? Zaregistrujte sa.