Používateľské nástroje

Vyhľadávanie



Dnes je Svetový deň životného prostredia. Ako možno viesť deti k ochrane prírody?

Dátum uverejnenia: 5.6.2022

Dnes je Svetový deň životného prostredia. Ako možno viesť deti k ochrane prírody?

Ochrana životného prostredia je v dnešných dňoch obzvlášť pálčivou témou. Viesť deti k zmysluplným spojeniam s prírodou, k láske a rešpektu ku svojmu okoliu, pritom možno už od útleho veku. Poradíme vám, ako na to počas bežných školských dní.

Už je to takmer 50 rokov, čo si vždy 5. júna pripomíname dôležitosť ochrany našej planéty. Oslavy Svetového dňa životného prostredia odštartovali v roku 1973, rok po tom, ako sa uskutočnila vôbec prvá konferencia OSN na túto tému. Kampaň s názvom Len jedna Zem aktuálne hostí Švédsko a je zameraná na to, ako žiť trvalo udržateľne v súlade s prírodou

Svetový deň životného prostredia sa oslavuje každý rok 5. júna. Foto: Shutterstock

Environmentálna výchova na základných školách


Hovorí sa, že čo vložíte do detí, to vám ony vrátia. V kontextoch starostlivosti o planétu Zem to platí dvojnásobne. Neexistuje žiadna veková hranica, kedy začať s edukáciou v tejto oblasti. Už od útleho veku možno povzbudzovať deti v láske k životnému prostrediu, k citlivému vnímaniu svojho okolia a ku ochote podať pomocnú ruku pri jeho ochrane. Ak v domácom prostredí žiakov environmentálna výchova chýba, škola je ideálne miesto, kde začať. 

Inovovaný štátny vzdelávací program (iŠVP) zaraďuje environmentálnu výchovu na 1. stupni základných škôl medzi prierezové témy, ktoré by sa mali prelínať všetkými predmetmi.* Cieľom je dosiahnuť, aby si žiaci osvojili základné vedomosti a zručnosti, ktorými môžu prispieť k ochrane životného prostredia a k jeho zveľaďovaniu, k pozitívnemu vzťahu k rastlinám a živočíchom, k šetrnému správaniu voči prírodným zdrojom, atď.


Ako možno k environmentálnej výchove pristúpiť

 

1. Separujte v triede

Význam triedenia odpadu je pre odľahčenie prírody nesporný. Ide o úplne jednoduchý proces, ktorý dokáže drasticky znižovať množstvo odpadu v životnom prostredí. Vštepovanie dobrých návykov do najmenších detí sa môže pozitívne podpísať na smerovaní budúcich generácií a byť dokonca inšpiráciou pre celé rodiny k tomu, aby boli ekologickejšie.


Tipy, ako na to

  • Zaveďte v triede farebne odlíšené nádoby na vyhadzovanie odpadu. 
  • Využite odpadový materiál na tvorbu nových predmetov, napr. v rámci výtvarej výchovy.
  • Zahrajte sa s deťmi hry na tému triedenia odpadkov. 

 



Existuje množstvo zábavných aktivít, ktorými dokážete so žiakmi precvičiť tému ochrany prírody či triedenia odpadu. Foto: aa 

2. Rozprávajte sa o environmentálnych problémoch

Vedenie diskusií o tom, že na životnom prostredí skutočne záleží, je interaktívnym spôsobom, ako vzbudiť u školákov záujem o svoje okolie. Rozhovory ich motivujú nielen premýšľať o možných dôsledkoch ich vlastného konaniach, ale aj prísť s potenciálnymi riešeniami. 

Tipy, ako na to

  • Použite obrázky, o ktorých možno diskutovať. Rozoberte so žiakmi čo je správne a čo ohrozuje životné prostredie. 
  • Rozprávajte sa o ohrozených druhoch rastlín a živočíchov, deti ich môžu nakresliť alebo stvárniť prostredníctvom dramatizácie. 
  • Využiť môžete aj pexeso, prípadne obrázkové kartičky na hodinách prvouky či prírodovedy. 
  • V rámci slovenského jazyka si na hodine čítania možno vybrať detskú knihu s environmentálnou témou a rozprávať sa o príbehu.

 

Ukážka cvičenia zo série pracovných zošitov Veselo je v školskom klube 1 – 4. Nájdete tu množstvo aktivít z oblasti ochrany životného prostredia. Foto: aa


3. Zasaďte spolu strom, pestujte rastlinky



S ohľadom na množstvo spôsobov, akými rastliny pomáhajú životnému prostrediu, ako aj nám ľuďom, by sa nemalo zabúdať na ich dôležitosť. Ukážte žiakom v praxi, ako stromy či bylinky rastú. Popri záhradkárskych prácach im jednoduchšie vysvetlíte aj čo to o životnom cykle rastlín a o ich zásadnej úlohe v ekosystéme. Najlepšia skúsenosť je tá vlastná, preto neváhajte a zasaďte na školskom dvore stromček či rastliny, o ktoré sa žiaci budú starať a sledovať ako sa im darí. 


 


4. Snažte sa presúvať aktivity so žiakmi do exteriéru

Deti prirodzene chránia to, čo milujú. Budovať v nich pozitívny vzťah k prírode je preto veľmi dôležité. S čoraz teplejším počasím sa naskytuje viac a viac príležitostí zobrať žiakov von. Učiť sa o životnom prostredí môžu na školskom dvore, ale ideálne šance poskytujú aj školy v prírode či rôzne triedne výlety. Aj krátky čas v lese dokáže v malých školákoch vyvolať príjemné pocity, záujem o fungovanie prírodného sveta a posilniť potrebu ho ochraňovať. 

 

 

Fungovanie prírodného sveta žiaci najlepšie pochopia priamou skúsenosťou. Foto: Shutterstock


5. Dávajte veciam druhú šancu


Poznáte to veci stárnu, opotrebovávajú sa a stávajú sa súce akurát tak na vyhodenie. Alebo to tak nemusí byť? Dať naoko nepotrebným predmetom nový účel môže byť pre deti veľmi zábavné a poučné zároveň a pre prírodu odľahčujúce. Hodiny pracovného vyučovania či výtvarnej výchovy ponúkajú množstvo príležitostí, ako ukázať žiakom, že nie všetko musí skončiť v koši, práve naopak, môže slúžiť a robiť radosť ešte dlhé roky. 


Tipy, ako na to: 

  • Plastové obaly od jogurtov a iných pochúťok sa v domácnostiach doslova hromadia. Využite ich ako črepníky na bylinky a kvietky, ktorých rast môžu žiaci v triede sledovať. 
  • Máte prebytok zaváraninových pohárov a nechystáte sa ich využiť na konzervovanie ovocia či zeleniny? Nevyhadzujte ich, nechajte deti vytvoriť svietniky. Ak im dáte príležitosť dotvoriť ich aj výtvarne, vzniknú krásne umelecké diela. 
  • Zo starých plastových fliaš skúste vyrobiť so žiakmi kŕmitko pre vtáčikov (postup nájdete v pracovnej učebnici Slovenský jazyk pre 3. ročník ZŠ, 2. časť, s. 61).
  • Prečítané noviny a časopisy môžu výborne poslúžiť na výrobu ručného papiera (postup nájdete v prílohe ku aitec offline k Prírodovede pre tretiakov, s. 34). 
  • Množstvo príležitostí na opakované použitie poskytuje aj staré oblečenie. Napríklad na pracovnom vyučovaní žiaci môžu v 3. ročníku utkať koberček či v 4. ročníku zhotoviť výrobok podľa strihu

 

Aj naoko nepotrebné veci môžu byť ešte osožné. V rámci vyučovania, ale aj doma, žiaci môžu vytvoriť takéto kŕmitka pre vtáčikov. Foto: aa

 

Viac informácií o tom, ako pristupovať k environmentálnej výchove na prvom stupni základných škôl nájdete aj v dokumente Štátneho pedagogického ústavu Metodické usmernenie k zavádzaniu prierezovej témy do iŠkVP.

Podľa nového vzdelávacieho programu, ktorý sa pripravuje od roku 2026, plánuje ministerstvo školstva zaradiť environmentálne témy ako povinné do vybraných predmetov. Viac informácií nájdete v článku B. Gröhling: Environmentálna výchova bude na školách povinná

 

Autor: Michaela Domanová


SORUDAN Solutions, s.r.o.

Prihlásenie



Zabudnuté heslo

Nemáte vytvorené zákaznícke konto? Zaregistrujte sa.